En NO/teknik KÖF-ares tankar om det som ligger i pipeline: Datalogisk tänkande

Vad är det, tänker du kanske? Det gjorde i alla fall jag då jag hörde uttrycket första gången.
Jag heter Mariann Kuusivuori och är tillsammans med min kollega Henrik Ek kommunövergripande förstelärare i NO och teknik.

Jag satt på en konferens för NT-utvecklare då Skolverket informerade om att detta med datalogiskt tänkande ska in i flera kursplaner och definitivt i teknikens, nämligen i form av programmering.
– Tur att jag är så gammal att jag hinner gå i pension innan detta blir verklighet på allvar, viskar en konferensdeltagare lättat bredvid mig.Jag kände ett visst mått av avundsjuka och kunde inte göra annat än konstatera att detta ligger långt utanför min komfortzon.

Min närmaste erfarenhet av detta ligger så långt tillbaka i tiden att jag knappt minns den. Jag får fragmenterade bilder i huvudet av ett rum utan fönster där surrande dammiga datorer stod uppradade. Bildskärmarna var svarta med en grön markör som blinkade uppfordrande. Vi skulle skriva saker som LOGON och LOGOFF och av någon anledning är SYNTAX ERROR något som jag också förknippar med dessa stunder. Jag var med andra ord ingen stjärna på detta och har framgångsrikt undvikit programmeringsområdet… tills nu. Utifrån ovanstående låter det kanske som att jag faktiskt är så gammal att pensionen är ganska nära förestående men så är inte fallet och jag insåg rätt snabbt att jag behövde byta inställning till detta med programmering eftersom det kommer att bli en del av mitt framtida läraruppdrag. Jag inser att jag gladeligen använt digitala hjälpmedel och IKT-tjänster utan att någonsin ha brytt mig om att förstå något av det som ligger bakom dem.  Vilket egentligen är ganska konstigt då jag genom alla år som NO/teknik-lärare lagt stor vikt vid just förståelse, jag vill att mina elever ska förstå varför lampan lyser om man tycker på knappen, inte bara få det att funka. Eller att de ska förstå de ekologiska sammanhangen så att de kan fatta bra hållbara beslut i sitt liv i framtiden. Så att diskussionen om hållbar utveckling inte bara blir en massa pekpinnar och moralkakor om hur man ska bete sig, utan att de förstår hur deras val och beteenden påverkar och därför kan fatta mer underbyggda beslut.

När det gäller digital teknik har detta med förståelse av någon anledning inte känts lika viktigt, bara man vet hur man ska använda det och att det fungerar som man vill. När jag insåg denna dubbelmoral och med tanke på att så mycket i vår omvärld är beroende av just programmering, så känns det lite orättvist att de som växer upp i detta samhälle ska hållas utanför området i fråga. Programmering ska kanske inte vara en expertkunskap som bara några få har tillgång till, utan allmänkunskap som de flesta i alla fall ska ha ett grundläggande hum om.  En gång i tiden var skriftspråket ”koden” som bara några få bemästrade. Nu har vi ett gediget system i skolan från grundläggande läs- och skrivinlärning till vidare progression i syfte att utbilda litterata medborgare. Det är kanske ett av skolans största uppdrag så att alla kan läsa och skriva, så att ingen exkluderas från detta då det är så betydande i vårt samhälle. Men det kanske inte var självklart i början och det har förvisso tagit ganska lång tid. Denna nya ”kod” kanske inte kommer att ha samma betydelse för framtiden som skriftspråket, men att det borde vara en bredare kunskap än för bara några få förunnat verkade alla föreläsare på skolverkskonferensen rörande överens om, så det är bara att axla uppdraget.

Jag började så smått leka med scratch och övningarna på code.org och insåg ganska snabbt att det faktiskt inte var så svårt och rentav rätt kul. Efter ett tag insåg jag att jag faktiskt inte har sådan ångest inför detta längre.  Nu ser jag rentav fram emot att utveckla undervisningsområdet kring detta tillsammans med mina kollegor. Du som delar denna entusiasm med mig får gärna höra av dig och du som inte känner dig lika bekväm inför detta rekommenderar jag varmt att börja leka med gratistjänsterna scratch, scratch junior eller code.org. För kan jag – så kan du!  🙂
/Mariann Kuusivuori

 

 

 

3 kommentarer

Kommentarrubrik

Kicki Holmgren-Larsson

Kicki Holmgren-Larsson

Ja Marianne, tänk vad lite ångest kan åstadkomma! Lycka till med din fortsatta programmering och jag håller tummarna för att många uppmärksammar ditt erbjudande om starthjälp!

Svara

Kommentarrubrik

Helena Pettersson

Helena Pettersson

Tack Mariann! Jag har gått och haft detta i bakhuvudet en tid nu men av någon anledning har det inte blivit av att jag startat! Men det ska jag göra nu! Just nu är jag total novis, men jag träffar dig gärna och diskuterar och tar del av dina tankar om hur man kan föra in detta i undervisningen!

Svara

Kommentarrubrik

apetamin-p.slel.info

apetamin-p.slel.info

Hurrah! At last I got a website from where I be able to truly obtain helpful data concerning my study and knowledge.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*