Kamratbedömning i Hem- och konsumentkunskap

Okej, nu ska jag skriva min första blogg. Jag heter Marianne Nederberg och har arbetat som Hem- och konsumentkunskapslärare i 30 år och det är ganska länge. Som lärare har jag arbetat på gymnasiet, hög- och mellanstadiet, vuxenutbildning och särskolan. Jag trivs väldigt bra med mitt yrkesval, jag valde rätt ämne att vara lärare i. Nu arbetar jag på Edboskolan och är kommunövergripande förste lärare i Hem- och konsumentkunskap sedan ett år tillbaka, ett roligt uppdrag eftersom vi lärare i gruppen har stor kompetens och erfarenhet som vi gärna delar med oss av.

Det känns inte som det var så länge sedan vi lärare börja prata om summativ och formativ bedömning. Jag tror att vi övningslärare tog till oss det snabbt, beroende på att vi alltid har arbetat både formativt och summativt. I Hkk ger vi varje lektion respons på den praktiska delen, det här smaka bra kanske lite mera peppar och eleverna lär sig massor på att misslyckas, jag måste vara mer noggrann med temperaturen på degvätskan så att det jäser. Vi tränar hela tiden på att bli bättre. Jag tror även att det kan vara lättare att hinna ge feedback om man har halvklass, vilket det ofta är i Hkk.
På dom centrala konferenserna har jag implementerat undervisningspacket med koppling till formativ bedömning. Vilket ledde till att jag själv tänkte, hur kan jag bli bättre på att synliggöra elevernas lärande. Dylan Wiliams fem nyckelstrategier är en av dom- Aktivera eleverna som resurser för varandras lärande. Jag bestämde mig för att eleverna får göra kamratbedömning på varandra.

Så här gick det till: Halva gruppen gjorde Piroger med köttfärsfyllning en lektion och nästa lektion gjorde andra gruppen Lasagne med köttfärssås. Momenten har eleverna tränat på lektionstid, eleverna visste även om att vi skulle göra kamratbedömning på Piroger och Lasagne. Så många elever tränade även hemma. Eleverna som gjorde bedömningen arbetade dessutom med frågor om Miljö och Livsstil. Eleverna som gjorde bedömningen fick ett protokoll att fylla i, där stod- elevens namn, kunskapskrav, och tre rubriker utifrån centralt innehåll. Planering och organisering, Tillaga och Hygien och rengöring. Eleven som gjorde bedömning fick av mig ett omdöme, det ingår i kunskapskraven.
Utvärdering: Jag visste att eleverna skulle tycka att uppgiften var givande och rolig, men jag blev förvånad att eleverna tog uppgiften på mycket stort allvar. Många elever tyckte uppgiften var så rolig att dom bestämde sig för att göra frågorna om Miljö hemma istället. De flesta gjorde mycket bra omdömen, såg vad som var bra och vad som kunde förbättras. När jag hade ett praktiskt prov en månad senare, Fiskgratäng, var eleverna bättre förbereda på vad jag tittar på vid ett praktiskt prov.

Utvärdering från några elever i 9A.:
Vi tycker att det var en kul ide att man fick bedöma sin kompis arbete. Det var väldigt lärorikt och man fick ett annat perspektiv på det hela. Man kunde lättare se sen var det är Marianne kollar på under kommande praktiska prov och man kunde även lära sig av kamraternas misstag samt det de gjorde bra. Vi tycker dock att man borde göra sådant här oftare så att inte allt hänger på en gång, då man kan ha en dålig dag ibland. // Karro, Herman, Jakob och Lollo.

/Marianne Nederberg

 

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Helena Pettersson

Helena Pettersson

Tänk vad det är viktigt att synliggöra lärandet. Att eleverna får vara med och titta på sina egna och andras arbeten och urskilja kvaliteterna i det.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*