Gärna programmering i skolan men inte istället för slöjd!

Hej! Jag heter Marcela och är Kommunövergripande förstelärare i Slöjd.
Jag bor i Rågsved en liten förort till Stockholm. Den ligger precis på gränsen mellan Stockholm och Huddinge. När man kommer från en förort som Rågsved blir man lite av en lokalpatriot och man följer och gläds över Rågsvedsbarn som blir stora och framgångsrika. Ett av dessa barn är Daniel Ek, Spotifys’ grundare och en av de 100 mest inflytelserika människorna i världen. Han gick i samma skola som mina barn och jag har tillbringat timmar med hans mamma och pratat ungar och hur tokig hon blev på alla sonens prylar, mest datorer och sladdar. Som ni förstår var detta länge sedan, men jag hurrar och hejar på allt vad Daniel gör och säger. Tills nu.

För några veckor sedan skrev Daniel och hans affärspartner Martin Loretzon ett öppet brev till politikerna i Sverige. Ett ganska ilsket brev där de nämner en massa punkter där Sverige brister som företagsvänligt land. Just det får man tycka vad man vill om. Det jag och många andra slöjdlärare reagerade på var att han bland annat skrev så här ”det är fortfarande obligatoriskt med slöjd i den svenska skolan, men inte med programmering”.  Som att det var något negativt, något gammalmodigt. Reaktionerna på olika slöjdforum lät inte vänta på sig. Tråkigt tycker de flesta, att han sätter ämnena mot varandra. Jag blir arg och ledsen för det betyder att de här entreprenörerna och antagligen många andra, inte har någon aning om vad slöjd är för något.

Datalogiskt tänk är enligt tidskriften Lärorik inte att lära sig koda C++, Java eller vad det nu är för språk man använder att programmera i, utan det handlar ett förhållningssätt till problemlösning. Det handlar bland annat om att lösa problem med hjälp av olika tekniker, att bryta ner problem i mindre delar, att hitta mönster och att skapa. Detta förstås med hjälp av digitala verktyg. Bortsett från det sistnämnda, vad är det som skiljer datalogisk tänkande från slöjdtänkande? Ingenting! Det är inget nytt förhållningsätt till problemlösning som många påstår, det har vi haft i slöjden hela tiden. Följer vi slöjdens läroplan kommer vi att lära våra elever de färdigheter som eftersträvas av en framtidsmänniska. Att kunna visualisera, tänka efter före, att tänka kreativ och lösa problem, att våga misslyckas, att utvärdera, mm. Listan är lång! De här är grunderna och färdigheter du behöver i alla yrken. Min man som arbetar med datorer gnäller jämt över programmerare som inte kan lösa problem. Alltså att kunna koda gör inte per automatik en bra programmerare.

Så Daniel, förminska inte mitt ämne.Gärna programmering i skolan men vill du ha riktigt vassa programmerare i framtiden borde snarare värna om mer slöjd i skolan.
/Marcela

 

 

 

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*