Premiär för oss på bloggen!

Hej!
Denna vecka är det vår tur att skriva på bloggen. Vilka är då vi? Vi heter Helena Pettersson och Susanne Hendel. Helena har sin bas på Annerstaskolan och Susanne är på Östra Grundskolan och vi är båda Kommunövergripande Förstelärare i matematik. Detta är första gången vi skriver på bloggen och det är så roligt.

Matematik, tycker vi är ett väldigt spännande ämne och ett ämne som ofta väcker många känslor och tankar hos många människor. Man brukar prata om sociomatematiska normer – normer som finns i samhället kring just matematik. Ni känner säkert igen er, antingen gillar man matematik och har lätt för det eller så hör man ”matte – nej det hade jag alltid svårt för och det går i släkten! Mamma/pappa/mina syskon hade samma problem”. Det är sällan någon är likgiltig inför ämnet.

Vi anser att alla människor har den matematiska förmågan och att vi alla använder matematik hela tiden i vår vardag. Det börjar redan på morgonen när man står och borstar tänderna och beräknar om man hinner med bussen eller om man måsta springa. Sedan fortsätter det under dagen. Arbetar man som målare/bagare/skräddare/apotekare/beställare etc så gör man hela tiden automatiskt beräkningar av olika slag. Hur mycket färg går på? Hur mycket måste jag beställa för att det ska räcka osv osv. När man kommer hem kanske man gör en snabb beräkning om hur mycket mat man måste laga och hur lång tid det tar innan middagen är klar. Hinner barnen göra sina läxor under tiden? Sedan kanske man sätter sig och planerar sin utlandssemester. Hur mycket måste vi spara för att kunna göra den där resan vi vill?

Detta tänker vi att vi måste bli bättre på att undervisa om i skolan. Att matematik är avgörande för att våra komplexa samhällen ska kunna fungera. Det är inte enbart de som sysslar med den abstrakta matematiken där det är fler bokstäver och tecken än vad det är siffror som använder matematik utan det är alla vi andra också. Vi måste visa på de matematiska kunskaperna man behöver i vardagen så väl som på den abstrakta, teoretiska matematiken. Vi vet ju inte vilka elever som blir bagare eller rymdforskare. Vi måste ge våra elever hela spektrat av ämnet.

Med utgångspunkt i dessa tankar är det väldigt viktigt att man jobbar ämnesintegrerat och entreprenöriellt. Att man plockar in ämnena i ett verklig, ämnesövergripande sammanhang så att våra elever ser att de verkligen har nytta av den matematik de lär sig i skolan. Att enbart räkna sida upp och sida ner är varken särskilt roligt eller särskilt konstruktivt. Det är ju när man löser reella problem och när man får användning av sina kunskaper eller för all del upptäcker ett behov av kunskaper man saknar, som matematiken är rolig och utvecklande.
Vi vill därför slå ett slag för att man inte glömmer matematiken när man planerar ett tematiskt arbete. Och utgå då gärna från matematiken när ni börjar planera, eftersom annars visar forskningen att eleverna ofta får jobba med sådant de redan kan i matematiken istället för att lära sig något nytt.

Hoppas ni alla har en härlig vecka!

/Helena och Susanne

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*